I. Az élővilág működése_7. osztály
01. Élő vagy élettelen?
I. Életjelenségek
III. Mikroszkóp
02. Kapcsolat a környezettel
I. Anyagcsere
- Szervezet szintjén:
- Sejtszinten:
II. Tűrőképesség
- Tűrőképességi görbe
- Szűktűrésű
- Tágtűrésű
- Generalista - kozmopolita
- Specialista - indikátorfaj
III. Környzezeti tényezők
Környezet: Az élőlényre ható tényezők.
- Élő:
- Élettelen:
Életfeltételek: az életben maradáshoz nélkülözhetetlen környezeti tényezők.
Ismétlés: KAHOOT!
03. Élettelen környezet
Írj vázlatot a tankönyv alapján
I. Hőmérséklet
II. Fény: LA: Fényhez való alkalmazkodás
III. Víz: Milyen biológiai szerepe van?
IV. Levegő
V. Talaj: Mi a humusz, miért fontos?
04. Élő környezet
I. Társulás szerkezete: Szintezettség az erdőben, életközösségek tagolódása
II. Társulás változása
III. Kölcsönhatások: Kölcsönhatások az életközösségekben,
IV. Táplálkozási szintek: Táplálkozási szintek, Anyagáramlás a táplálékláncban
V. Táplálkozási piramis: Piramis értelmezése
05. Az ember, mint környezeti tényező
A leckéhez tartozó vázlat és a projekt leírása a PPT-BEN található!
I. Ökológiai lábnyom
- Mi is ez? Nézd meg: Videó
- Mekkora az ökológiai lábnyomom? Kiszámolom!
- Hogyan csökkenthetem? Írok egy ötletet!
II. Globális túlfogyasztás napja
- Mi is ez? Videó
III. Hogyan élnek mások - Fenntarthatósági projekt
- Párban dolgozva mutass be egy országot a ppt-ben megadott szempontos szerint! Ilyesmit várok:
06. A levegőszennyezés
Levegővédelem ppt - gondolattérkép legyen belőle (ilyesmi), elég kémia füzetbe leírni az egészet, de itt is tudni kell!
Mf. 11/1,2,3 és 12/4
Kahoot: levegővédelem
07. A vizek szennyezése
4 fős csoportban dolgzozva olvassátok el a tankönyvi leckét! (27-30.o)
Osszátok szét a feladatokat: mindenkinek egy témát kell feldolgozni (olaj - műanyag - méreganyag - tápanyag), és a táblázatban megadott szempontok alapján vázlatot írni! (7 perc)
Beszéljétek meg, hogy ki - mit írt, mindenkinek legyen elkészítve a táblázat a füzetbe! (10 perc)
Hf. Mf. 13/1, 14/4
Válaszolj!
- Miért veszélyes?
- Foszfáttartalmú mosópor
- Műtrágyák nitráttartalma
- Tengeri halak higany tartalma
- Vizek olajszennyezése
- Elszakadt halászhálók
- Műanyag hulladék
- Mit jelent a vízvirágzás? Mi a következménye?
- Mire jó a békalencse és a vízijácint?
- Mire jók az olajfaló baktériumok?
08. A talaj és a hulladékok
I. Talajgondok
1. Szennyeződik
- ipar (2010- Kolontári vörösiszap)
- hulladéklerakók
- mezőgazdaság (DDT)
2. Szikesedik
3. Lepusztul
- Elsivatagosodás
Mit tegyünk? Fair Trade - az első csoki
II. Hulladékgondok
Hulladék: keletkezés helyén haszontalan, de még újra hasznosítható
Szemét: haszontalan (vegyes gyűjtés miatt), nem tudjuk újrahasznosítani
Megoldások:
- Lerakás szeméttelepen (7 szemétcsoda)
- Hulladékégető
- Újrahasznosítás
- szelektív gyűjtés
- komposztálás (mit lehet?)
- Veszélyes hulladék gyyűjtése
Összefoglalás
Kahoot - környezetvédelem
Környezet_fogalmak
Mi jellemző a szűktűrésű / tágtűrésű élőlényekre? Írj példát! Melyik környezeti tényezőre tág/szűk tűrésű?
Nevezd meg az élőlények egymásra gyakorolt hatása alapján a kölcsönhatást, írj 1-1 pldát!
Táplálékláncok1, táplálékláncok2