2021. feb 13.

I. Az élővilág működése_7. osztály

írta: Csaláné
I. Az élővilág működése_7. osztály

01. Élő vagy élettelen?

I. Életjelenségek

II. Szerveződési szintek

III. Mikroszkóp

 

02. Kapcsolat a környezettel

I. Anyagcsere

  • Szervezet szintjén: 
  • Sejtszinten:

II. Tűrőképesség

III. Környzezeti tényezők

Környezet: Az élőlényre ható tényezők. 

  • Élő: 
  • Élettelen:

Életfeltételek: az életben maradáshoz nélkülözhetetlen környezeti tényezők.

Ismétlés: KAHOOT!

 

03. Élettelen környezet

Írj vázlatot a tankönyv alapján

I. Hőmérséklet

II. Fény: LA: Fényhez való alkalmazkodás

III. Víz: Milyen biológiai szerepe van?

IV. Levegő

V. Talaj: Mi a humusz, miért fontos?

 

04. Élő környezet

Nézzük meg a ppt-t!

I. Társulás szerkezete: Szintezettség az erdőbenéletközösségek tagolódása

II. Társulás változása

III. Kölcsönhatások: Kölcsönhatások az életközösségekben

IV. Táplálkozási szintek: Táplálkozási szintek,  Anyagáramlás a táplálékláncban

V. Táplálkozási piramis: Piramis értelmezése

 

05. Az ember, mint környezeti tényező

A leckéhez tartozó vázlat és a projekt leírása a PPT-BEN található! 

I. Ökológiai lábnyom

II. Globális túlfogyasztás napja

III. Hogyan élnek mások - Fenntarthatósági projekt

  • Párban dolgozva mutass be egy országot a ppt-ben megadott szempontos szerint! Ilyesmit várok:burundi.jpg

 

06. A levegőszennyezés

 

Levegővédelem ppt - gondolattérkép legyen belőle (ilyesmi), elég kémia füzetbe leírni az egészet, de itt is tudni kell!

Mf. 11/1,2,3 és 12/4

Kahoot: levegővédelem

 

07. A vizek szennyezése

4 fős csoportban dolgzozva olvassátok el a tankönyvi leckét! (27-30.o) 

Osszátok szét a feladatokat: mindenkinek egy témát kell feldolgozni (olaj - műanyag - méreganyag - tápanyag), és a táblázatban megadott szempontok alapján vázlatot írni! (7 perc)

Beszéljétek meg, hogy ki - mit írt, mindenkinek legyen elkészítve a táblázat a füzetbe! (10 perc)

vizszenny.png

Hf. Mf. 13/1, 14/4

Válaszolj!

  1. Miért veszélyes?
  • Foszfáttartalmú mosópor
  • Műtrágyák nitráttartalma
  • Tengeri halak higany tartalma
  • Vizek olajszennyezése
  • Elszakadt halászhálók
  • Műanyag hulladék
  1. Mit jelent a vízvirágzás? Mi a következménye?
  2. Mire jó a békalencse és a vízijácint?
  3. Mire jók az olajfaló baktériumok?

 08. A talaj és a hulladékok

I. Talajgondok

1. Szennyeződik

2. Szikesedik

szikes.png

3. Lepusztul

  • Elsivatagosodás

Mit tegyünk? Fair Trade - az első csoki

II. Hulladékgondok

Hulladék: keletkezés helyén haszontalan, de még újra hasznosítható

Szemét: haszontalan (vegyes gyűjtés miatt), nem tudjuk újrahasznosítani

Megoldások:

  1. Lerakás szeméttelepen (7 szemétcsoda)
  2. Hulladékégető
  3. Újrahasznosítás
    • szelektív gyűjtés
    • komposztálás (mit lehet?)
  4. Veszélyes hulladék gyyűjtése

 

Összefoglalás

Kahoot - környezetvédelem

Környezet_fogalmak

Mi jellemző a szűktűrésű / tágtűrésű élőlényekre? Írj példát! Melyik környezeti tényezőre tág/szűk tűrésű?

Nevezd meg az élőlények egymásra gyakorolt hatása alapján a kölcsönhatást, írj 1-1 pldát!

Táplálékláncok1, táplálékláncok2

Hogyan helyes?

Okok és következmények 1

Okok és következmények 2.

Táplálkozási piramis

 

Szólj hozzá

7. osztály